Het is kerstvakantie. Ik word wakker de dag na kerst. Ik voel me nog ontzettend moe van het vele eten, de indrukken, gezelligheid en warmte. Ik wil iets doen, maar ik heb nergens zin in. Blijf ik nog even drie uur lang snoozen in bed? Of verplaats ik mezelf toch maar naar beneden om languit op de bank te gaan ontbijten? Maar ik heb nog veel huiswerk om te doen… En mijn kamer moet ook nog opgeruimd worden en ik moet nog boodschappen doen en ik moet nog dit en ik moet nog dat…

(Dit is geen advertorial blogpost)

Is dit voor jou herkenbaar? Voor mij zeker.

De dagen na kerst voelen voor mij elk jaar hetzelfde. Weinig energie, lusteloos, geen zin om dingen te doen, terwijl er nog een waslijst aan verplichtingen boven mijn neus hangt. Ik moet nog zoveel doen, maar ik heb echt even geen zin.

Help! Wat moet ik met mezelf aan? Hoe overleef ik die dagen tussen kerst en oud en nieuw?

Om deze vragen te kunnen beantwoorden, heb ik hieronder een aantal tips neergezet die je hierbij kunnen helpen.

♥ Beweeg

Wanneer je weinig energie hebt en nergens zin en inspiratie voor hebt, helpt het om je warme jas aan te trekken en je sjaal en muts op te zetten en naar buiten te gaan. Maak een wandeling door een park, het bos, over het strand, langs een meer of rivier, in de duinen of over de heide. Als je het jezelf uitdagender, of leuker, wil maken, trek dan je oude skates of rolschaatsen aan, of pak je skate/longboard, en skate er op los. Je kan ook mooie fietstochten maken. Of je kan hardlopen. Als je geen inspiratie hebt om naar toe te gaan, neem een kijkje op Natuurmonumenten en selecteer een leuke route die je wil doen. Je kan de app ook op je mobiel installeren, waardoor je met GPS niet kan verdwalen en heel goed terug kan zien waar je je bevindt.

Sporten is ook een goed idee om te doen. Naast hardlopen, skaten of fietsen, kun je ook naar de sportschool om de hertenbiefstuk, pasteitjes of quiches vanaf te zweten. Let op! De kilo’s die eraan zijn gekomen bij de kerstdiners, hoef je niet direct weg te werken. Sport niet teveel. Drie keer deze week is echt prima. Meer hoeft niet. Je mag ook rusten en ontspannen 🙂

♥ Bucket list

Je hebt energie opgedaan door naar buiten te gaan. Dan is het nu tijd om aan je bucket list te werken! Wat heb je altijd al willen doen? Gebruik je fantasie en laat je inspireren. Doe waar jij al lang van hebt gedroomd! Je hebt er de tijd voor. De prioriteiten en verplichtingen komen later wel, wanneer jij helemaal bent opgeladen en je er weer flink tegenaan kunt. Deze herfstvakantie is niet voor niks vakantie, hè? 😉

♥ Huiswerk en/of verplichtingen

Nu je helemaal bent opgeladen, wordt het toch echt tijd voor de verplichtingen. Pak de laptop erbij en je to-do list en maak een goede planning wat je deze week echt af wil hebben van jezelf. En ga aan de slag!

♥ Feest

Dus je hebt energie opgedaan en gewerkt aan je verplichtingen, dan wordt het nu hoog tijd voor een feestje. Oud & Nieuw komt eraan en dat mag goed gevierd worden.

Zoek leuke muziek (of zet de Top 2000 aan), koop champagne en lekkernijen in en bak oliebollen. Als je zelf geen oliebollen wil bakken, kun je deze ook kopen. Hier kun je vinden waar je de beste en lekkerste oliebollen kunt halen! Nodig iedereen uit waar je het nieuwe jaar mee in wil gaan deze avond en maak de feestruimte gereed. Klaar voor het feest!

Ik wens je een gelukkig nieuw jaar, waarin je veel mooie, blije en gelukkige momenten zult meemaken. Shine your light!

Liefs,

Agnes Cattie

