Er is veel oorlog. Er wordt nog steeds gevochten in Aleppo en in andere steden en landen in de wereld. Ook nu we de kerst naderen. Kijk maar naar de aanslag op de kerstmarkt in Berlijn begin deze week opgeëist door de IS. Verschrikkelijke beelden, welke me doen denken aan de aanslag in Nice op de Boulevard eerder dit jaar.

“In december geven we elkaar cadeaus. We wensen elkaar het beste over de hele wereld. Vrede op aarde voor iedereen. Het is een tijd van gezelligheid wanneer alles kalm en goed is. Maar waarom verandert dit met de seizoenen? En waarom kunnen we dit niet vasthouden?” – Peter Hollens

Dit is een citaat uit de songtekst van het nummer December Song van Peter Hollens. Het is waar wat hij schrijft en zingt.

Gedurende bijzondere momenten, zoals met kerst of dodenherdenking, staan we stil bij wat we belangrijk vinden. Samenkomen met elkaar en er voor elkaar zijn. Velen nemen voor om de liefde door te geven aan anderen en dit proberen vast te houden de dagen en maanden erna. Maar dit blijkt moeilijker dan we denken en hopen.

Ik betrap mezelf er ook op. Na een ontroerende dodenherdenking, of na vredige kerstdagen en fijne jaarwisselingen, ga ik over op de orde van de dag. De sleur van alledag neemt mijn leven weer over. Deadlines, werk en verplichtingen nemen mijn mooie voornemens over. Binnen de kortste keren ben ik chagrijnig naar mijn vriend of ouders. Terwijl ik me juist had voorgenomen meer liefdevol en vergevingsgezind te zijn.

Waarom is het dan zo moeilijk om die mindset vast te houden? Heeft de sleur van alledag zoveel invloed op hoe ik mij wil gedragen?

Misschien zouden we meer bewuster moeten leven. Minder ‘snel, snel, snel’ en meer stilstaan bij het moment en genieten van de kleine dingen in het leven. Openstaan voor de ander en minder je eigen mening eruit gooien (zowel offline als online). Op internet is het namelijk zo gemakkelijk om op de Like button op Facebook te klikken, of een comment te schrijven met je mening levensgroot in beeld, zonder daarbij na te denken of je iemand anders ermee kwetst of pijn doet.

Wat denk jij waardoor het komt dat we de mooie voornemens zo snel uit het oog verliezen?

Liefs,

Agnes Cattie

