Ik stuntel met mijn mobiel om een selfie te maken van een kerstdecor in de overdekte supermarkt. “Zal ik een foto van je maken?” Een vriendelijke man kijkt hoe ik bezig ben om een selfie te maken. Ik knik en overhandig mijn mobiel aan hem. Hij neemt een paar foto’s van mij en het decor en geeft me mijn mobieltje weer terug. Dan vraag ik of hij met zijn vrouw, in de rolstoel, ook op de foto willen. “Nou, graag!” En ook ik maak een foto. Na afloop loop ik met een brede glimlach weg. Wat word ik toch blij van dit soort kleine geluksmomentjes!

In alle drukte van de dag vergeten we soms om stil te staan bij de kleine dingen. Ook ik betrap me er regelmatig op. Er gaat zo een dag voorbij waarin de sleur van alledag me meeneemt. Werk, school, boodschappen, wassen draaien: al die routine bezigheden die je normaal bent gaan vinden.

Af en toe sta ik dan weleens stil bij de kleine dingen in het leven die er toe doen, zoals de meneer die mij wilde helpen een mooie foto te maken. Of vanmiddag, een begroeting met de buitenlandse buurman waarbij ik eindelijk wist hoe ik in zijn taal gedag moet zeggen en dat tegen hem zei. Een stralende glimlach op zijn gezicht deed mijn hart smelten. Wat is het toch bijzonder om een ander blij te maken, of om zelf blij gemaakt te worden. En dat alleen met een klein subtiel gebaar.

In deze dagen komt Sinterklaas en Kerstmis er weer aan. Daarin staat ook centraal om een warm gebaar te geven aan een ander. Het zijn turbulente maanden geweest vol oorlog, discriminatie, haat en geweld. Het is zo belangrijk om liefde en respect te tonen. Om elkaar te geven. Elkaar benoemen dat je het waard bent om erbij te horen, dat jij er toe doet. Dat je meetelt. Dat het goed is zoals je bent.

Ik hoop dat we steeds meer van elkaar gaan leren hoe belangrijk het is om de kleine dingen in het leven te koesteren. En daarmee een beetje mooiere wereld kunnen creëren.

Sta jij weleens stil bij de kleine dingen in het leven? En wat zijn dat voor jou zoal?

Liefs,

Agnes Cattie

Bewaren

